ארנונה לעסקים בישראל

ארנונה לעסקים בישראל

הארנונה, המנוהלת על פי חוק ארנונה וקרן פיצויים, היא תשלום מס חובה שנתי המוטל על ידי הרשויות המקומיות על בעלי נכסים (הן על נכסים למגורים והן על נכסים מסחריים ), ובניגוד למסים אחרים מבוססי רווח והכנסה, מחושבת הארנונה על סמך מאפייני רכוש פיזיים, בדרך כלל על סמך שווי שומת המס על הנכס. הנוסחה לקביעת תעריפי הארנונה עשויה להשתנות בין תחומי שיפוט שונים, תוך שנלקחים בחשבון גורמים שונים כמו מיקום, תנאי שוק וסוג הנכס. 

ארנונה לעסקים מתייחסת ספציפית למיסים המוטלים על נדל"ן מסחרי כגון: מתקנים תעשייתיים, משרדים ושטחי מסחר. העסקים מוערכים בשיעורים שונים בהתאם לסיווגם ובהתאם לתקנות הרשות המקומית בה מצוי הנכס, והיא האחראית על גביית מס הארנונה. חשוב לדעת כי כל רשות מקומית, המעוניינת להעלות את תעריפי הארנונה, מחויבת בקבלת אישור לשינוי צו המסים משרי הפנים והאוצר. מטרת כספי הארנונה: יצור הכנסות לרשויות המקומיות לשם שמירה על תשתיות עירוניות ושירותים ציבוריים.

ארנונה והעסקים

כאמור, הארנונה היא מס חובה שנתי. מאחר ובניגוד למסים אחרים, מבוססי רווח והכנסה, מחושבת הארנונה על סמך מאפייני רכוש פיזיים היא מהווה הוצאה תפעולית כבדה, במיוחד בתקופות שפל כלכלי. בעיקרון, ארנונה לעסקים יקרה משמעותית מארנונה למגורים.

נוסיף לכך את עובדת היות הארנונה מס המשתנה (במידה רבה) על סמך האזור בו ממוקם העסק, שטחו, אופן השימוש בו ועוד שלל מאפיינים וגורמים אחרים נוספים, לצד עובדת היותם של פטורים מפטורים שונים, כדי שנבין כי רצוי לו, לכל בעל עסק, להסתייע בעו"ד המתמחה במשפט מנהלי ורשויות מקומיות ומכירם לפני ולפנים, לטובת התכנון הפיננסי הנכון לעסק.

ארנונה והעסקים

כאמור, הארנונה היא מס חובה שנתי. מאחר ובניגוד למסים אחרים, מבוססי רווח והכנסה, מחושבת הארנונה על סמך מאפייני רכוש פיזיים היא מהווה הוצאה תפעולית כבדה, במיוחד בתקופות שפל כלכלי. בעיקרון, ארנונה לעסקים יקרה משמעותית מארנונה למגורים. נוסיף לכך את עובדת היות הארנונה מס המשתנה (במידה רבה) על סמך האזור בו ממוקם העסק, שטחו, אופן השימוש בו ועוד שלל מאפיינים וגורמים אחרים נוספים, לצד עובדת היותם של פטורים מפטורים שונים, כדי שנבין כי רצוי לו, לכל בעל עסק, להסתייע בעו"ד המתמחה במשפט מנהלי ורשויות מקומיות ומכירם לפני ולפנים, לטובת התכנון הפיננסי הנכון לעסק.

ארבעה מושגים עיקריים של הארנונה לעסקים

  1. הרשות המקומית – קובעת את תעריפי הארנונה במסגרת מדדים שנקבעו בתקנות הלאומיות. כזכור, אין הרשות יכולה להעלות את מס הארנונה ללא אישורים של שרי האוצר והפנים, אך התקנות הלאומיות יצרו ויוצרות שינויים דרמטיים בין אזורים והמיקומים השונים שבתוך האזורים. מיקומים הנחשבים לחזקים וטובים נדרשים בתשלום מס גבוה יותר. כלומר, קיימים שינויים בולטים ביותר בנטל המס לא רק בין אזורים שונים, אלא אף בין ערים שונות באותו אזור.
  2. מסגרות סיווג וסיווגי משנה – בתקנות ההסדרים נקבעו סיווגים עיקרים לקביעת תעריפי ארנונה. הנכסים העסקיים מסווגים לפי אופן ואופי השימוש: מסחרי, תעשייתי, משרדים ועוד, ולכל סיווג שיעורי מס שונים. למשל נכסים מסחריים (קניון למשל) באזורי עסקים מרכזיים נדרשים לתשלומי ארנונה גבוהים ביותר. מתוך הסיווגים העיקריים נגזרים סיווגי משנה. למשל: בתת הסיווג של "משרדים שירותים ומסחר" ניתן למצוא תיאטראות, מסעדות ובתי קפה.
  3. מתודולוגיית חישוב – גודל הנכס במ"ר, סיווג הנכס, מיקומו ומצבו. כלומר, אותו נכס עם אותו שטח במ"ר, אותו סיווג ומצב – ישלם ארנונה נמוכה יותר אם הוא ממוקם פריפריה מאשר אם הוא ממוקם בתל אביב, חיפה או בירושלים.
  4.  תשלומים – בעיקרון, נדרשים עסקים בתשלום ארנונה חד שנתי. רשויות מקומיות רבות מאפשרות גם תשלומים דו חודשיים או חודשיים, בהוראת קבע ולעתים אף בכרטיסי אשראי. גמישות זו עשויה לסייע לעסקים בניהול תזרים המזומנים לעסק. חשוב להכיר את חוקי הארנונה שבכל רשות מקומית בה עובד הנכס ותנאי תשלום הארנונה בה.

ארנונה והעסקים

כאמור, הארנונה היא מס חובה שנתי. מאחר ובניגוד למסים אחרים, מבוססי רווח והכנסה, מחושבת הארנונה על סמך מאפייני רכוש פיזיים היא מהווה הוצאה תפעולית כבדה, במיוחד בתקופות שפל כלכלי. בעיקרון, ארנונה לעסקים יקרה משמעותית מארנונה למגורים. נוסיף לכך את עובדת היות הארנונה מס המשתנה (במידה רבה) על סמך האזור בו ממוקם העסק, שטחו, אופן השימוש בו ועוד שלל מאפיינים וגורמים אחרים נוספים, לצד עובדת היותם של פטורים מפטורים שונים, כדי שנבין כי רצוי לו, לכל בעל עסק, להסתייע בעו"ד המתמחה במשפט מנהלי ורשויות מקומיות ומכירם לפני ולפנים, לטובת התכנון הפיננסי הנכון לעסק.

ארבעה מושגים עיקריים של הארנונה לעסקים

  1. הרשות המקומית – קובעת את תעריפי הארנונה במסגרת מדדים שנקבעו בתקנות הלאומיות. כזכור, אין הרשות יכולה להעלות את מס הארנונה ללא אישורים של שרי האוצר והפנים, אך התקנות הלאומיות יצרו ויוצרות שינויים דרמטיים בין אזורים והמיקומים השונים שבתוך האזורים. מיקומים הנחשבים לחזקים וטובים נדרשים בתשלום מס גבוה יותר. כלומר, קיימים שינויים בולטים ביותר בנטל המס לא רק בין אזורים שונים, אלא אף בין ערים שונות באותו אזור.
  2. מסגרות סיווג וסיווגי משנה – בתקנות ההסדרים נקבעו סיווגים עיקרים לקביעת תעריפי ארנונה. הנכסים העסקיים מסווגים לפי אופן ואופי השימוש: מסחרי, תעשייתי, משרדים ועוד, ולכל סיווג שיעורי מס שונים. למשל נכסים מסחריים (קניון למשל) באזורי עסקים מרכזיים נדרשים לתשלומי ארנונה גבוהים ביותר. מתוך הסיווגים העיקריים נגזרים סיווגי משנה. למשל: בתת הסיווג של "משרדים שירותים ומסחר" ניתן למצוא תיאטראות, מסעדות ובתי קפה.
  3. מתודולוגיית חישוב – גודל הנכס במ"ר, סיווג הנכס, מיקומו ומצבו. כלומר, אותו נכס עם אותו שטח במ"ר, אותו סיווג ומצב – ישלם ארנונה נמוכה יותר אם הוא ממוקם פריפריה מאשר אם הוא ממוקם בתל אביב, חיפה או בירושלים.
  4.  תשלומים – בעיקרון, נדרשים עסקים בתשלום ארנונה חד שנתי. רשויות מקומיות רבות מאפשרות גם תשלומים דו חודשיים או חודשיים, בהוראת קבע ולעתים אף בכרטיסי אשראי. גמישות זו עשויה לסייע לעסקים בניהול תזרים המזומנים לעסק. חשוב להכיר את חוקי הארנונה שבכל רשות מקומית בה עובד הנכס ותנאי תשלום הארנונה בה.

ארנונה לעסקים - מה חיוני לדעת

אפשרויות הקלות במס

– לפי "תקנות הסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה), תשנ"ג-1993" פרק ה'1: "הנחות לעסקים" עשויים עסקים מסוימים להיות זכאים לפטורים או הפחתות, תחת אישורה של ועדת הנחות לעסקים. 

ישנם פטורים לעסקים הפועלים באזורי עדיפות לאומית, לעסקים חדשים בתקופות פעילות ראשוניות או לעסקים המתמודדים עם קשיים כלכליים, עקב מצב ביטחוני או אישי.

ערעורים

לעסקים (בעלי הנכס) עומדת הזכות החוקית להגיש ערער על קביעת הארנונה הכללית תוך 90 יום מיום קבלת דרישת תשלום הארנונה, אם הם סבורים שהסיווג אינו הולם, מיקום הנכס אינו תואם את הרשום בדרישת התשלום ועוד. את הבקשה יש להגיש למנהל ארנונה, שמונה על ידי הרשות המקומית. תשובת מנהל הארנונה חייבת להינתן בתוך 60 יום, אלא אם פנה, ביקש וקיבל הארכת זמן בת עד 30 יום מוועדת הערער. והיה ולא ביקש או קיבל הארכה ולא נתן תשובה יחשב כאילו קיבל את ההשגה. 

במקרה ובעל עסק רואה עצמו מקופח על ידי מנהל הארנונה יוכל לערער, בתוך שלושים יום מיום קבלת התשובה, לוועדת ערער הממונה על ידי הרשות המקומית. 

אסטרטגיות תכנוניות וניהול פיננסי

לפני בחירת מיקומו הפיזי של העסק כדאי לקחת בחשבון  שינויים שעלולים להתרחש בתחזיות התפעול ביחס לארנונה כגון: אפשרויות להקלות, פטורים והנחות באזורים נבחרים, הערכות שווי הנכס בשוק החופשי לזיהוי מגמות משתנות ועוד. לכל אלה יש השלכות על תשלומי הארנונה העתידיים ועל הוצאות העסק הכלליות.

תיעוד

ברשויות רבות מנוהלת כבר כיום מערכת תשלום דיגיטלית ופלטפורמה מקוונת לניהול תשלום הארנונה.

חובה לשמור על כל תיעוד, כולל התיעוד הדיגיטלי הנכון והמדויק של כלל התשלומים וההתקשרויות עם רשויות המס על מנת להבטיח אימות מדויק ולהימנע מתקלות מיותרות.

לסיכום

ארנונה מהווה הוצאה שוטפת, כבדה ומהותית לעסקים.

לא אחת קורה שנופלות טעויות בקביעת שיעור הארנונה לעסקים, שהם זכאיים להקלה או פטור, או שניתן להגיש עליה ערער מסיבות שונות אחרות. כדי להתנהל ביעילות הראויה, יכולים עסקים להתייעץ עם עורך דין לענייני ארנונה ולהיעזר בידע הרב ובבקיאותו בתקנות הרשויות המקומיות. 

עוד מאמרים בנושא:

ארנונה לעסקים בישראל
מאמרים

ארנונה לעסקים בישראל

הארנונה, המנוהלת על פי חוק ארנונה וקרן פיצויים, היא תשלום מס חובה שנתי המוטל על ידי הרשויות המקומיות על בעלי נכסים (הן על נכסים למגורים

קרא עוד »
עורך דין ארנונה
מאמרים

מחיקת חוב ארנונה – המדריך המלא

בעלי חברות ועסקים נתקלים לעיתים קרובות בחובות ארנונה משמעותיים לעירייה. בין אם מדובר בטעות בחיוב או בקשיים כלכליים, חובות אלה עלולים להוביל לסיכונים משפטיים וכלכליים

קרא עוד »
עורך דין ארנונה
מאמרים

מחיקת חוב ארנונה

בעלי חברות מוצאים את עצמם לא אחת כשהם חייבים תשלומי ארנונה לעירייה. לעיתים, הסכום שקבעה להם הרשות המקומית מתברר בוקר בהיר אחד כשגוי בלא ידיעתם,

קרא עוד »
תובענות ייצוגיות
מאמרים

תובענות ייצוגיות

תובענה ייצוגית הינה תביעה בה אדם אחד יכול לנהל הליך משפטי עבור קבוצה גדולה של נפגעים. המטרה בהגשת תובענה ייצוגית היא איזון בין הכוחות האדירים

קרא עוד »
ארנונה לעסקים בישראל

ארנונה לעסקים בישראל

הארנונה, המנוהלת על פי חוק ארנונה וקרן פיצויים, היא תשלום מס חובה שנתי המוטל על ידי הרשויות המקומיות על בעלי נכסים (הן על נכסים למגורים

עורך דין ארנונה

מחיקת חוב ארנונה – המדריך המלא

בעלי חברות ועסקים נתקלים לעיתים קרובות בחובות ארנונה משמעותיים לעירייה. בין אם מדובר בטעות בחיוב או בקשיים כלכליים, חובות אלה עלולים להוביל לסיכונים משפטיים וכלכליים

עורך דין ארנונה

מחיקת חוב ארנונה

בעלי חברות מוצאים את עצמם לא אחת כשהם חייבים תשלומי ארנונה לעירייה. לעיתים, הסכום שקבעה להם הרשות המקומית מתברר בוקר בהיר אחד כשגוי בלא ידיעתם,

מוסד מתנדב לשירות הציבור

פטור מארנונה למוסד מתנדב לשירות הציבור

מיהו מוסד מתנדב לשירות הציבור? על מנת שגוף יוכר כ"מוסד מתנדב לשירות הציבור" עליו לעמוד במספר קריטריונים מצטברים, ובין היתר נדרש, כי מטרתו היא העלאת

דילוג לתוכן